به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

استانداردهای سوئدی سندبلاست

استانداردهای سوئدی سندبلاست 

استانداردهای سندبلاست

 

تمام سطوحی که برای رنگ آمیزی انتخاب می شوند، نیاز به اجرای سندبلاست خواهند داشت؛ این مسأله بخصوص در مورد سطوح فولادی و فلزی اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا فلزات به شدت در معرض اکسید شدن در معرض هوا یا همان زنگ زدگی قرار دارند. میزان زنگ زدگی در سطوح فولادی به شدت به این موضوع وابسته است که چقدر از سطح قبلاً به دقت رنگ آمیزی شده است. برای دستیابی به یک سطح صیقلی و بدون نقص در سندبلاست و به تبع آن، اجرای کارآ و دقیق رنگ و وشش روی این سطوح، استانداردهایی برنامه ریزی و تدوین شدند که هر یک از آن ها، درجه کیفیت خاصی را برای یک سطح مشخص بیان می کنند. استانداردهای سندبلاست معمولاً به صورت یک مجموعه کامل، راهنمای مهندسان و پیمانکاران سندبلاست هستند.

استانداردهای سندبلاست توسط مؤسسه خوردگی سوئد، SIS و با همکاری انجمن آمریکایی تست و مواد، ASTM، و شورای رنگ آمیزی سازه ها استیلی، SSPC، ایالات متحده آمریکا تدوین و نگارش شده است. مشخصه های آماده سازی سطح بر اساس استاندارد سندبلاست SSPC و SIS در جدول زیر بیان شده است:

 

 جدول

اجازه دهید جدول فوق را به طور مختصر توضیح دهیم. این استانداردهای، میزان و درجه های مختلف زنگ زدگی فولاد نورد گرم را در 4 سطح A، B، C و D دسته بندی می کنند؛ بر همین مبنا کیفیت آماده سازی سطح به صورت دستی به دو درجه St2 و St3 تقسیم می شود. در استانداردی دیگر، سطوح مشابه به 4 سطح کیفیت Sa، Sa2، Sa2 ½ و Sa3با ساینده های مختلف طبقه بندی می شود.

 

انواع درجه زنگ زدگی سطوح فولادی بر اساس استاندارد سوئدی سندبلاست

A: سطح فولادی به طور کامل با پوشش های مناسب پوشش دهی شده است و زنگ زدگی در مقیاس بسیار کوچک رخ داده که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست.

B: در این سطح، زنگ زدگی سطوح فولادی در حال آغاز شدن است به صورتی که سطح به شکل پوسته پوسته مشاهده می شود.

C: در این سطح از زنگ زدگی، میزان زنگ روی سطح فولادی به قدری است که می توان آثار آن را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

D: در این سطح، شدت زنگ زدگی به قدری است که در بافت سطح فولادی نفوذ کرده و در حال تخریب آن می باشد.

بررسی 4 سطح کیفیت Sa، Sa2، Sa2 ½و Sa3 در استاندارد سوئدی سندبلاست

برای بررسی این 4 درجه کیفیت سطح، فرض می کنیم که سطوح فولادی از قبل با استفاده از روش های تمیزکاری از گریس و گرد و غبار پاک شده اند. در این قسمت ابتدا هر یک از این 4 سطح را بررسی می کنیم و سپس تصاویر مربوط به هر یک از آن ها را برای آشنایی بیشتر شما نمایش می دهیم.

Sa1: در این سطح از سندبلاست، آثار زنگ زدگی و پوسته های خارجی که در اثر زنگ ایجاد شده اند از سطح فلزی به طور کامل زدوده می شوند؛ در این مورد، سطح فولادی صیقلی نیست.

Sa2: در این درجه از کیفیت سندبلاست، تمام آلودگی های سطح، آثار زنگ زدگی، پوسته ها و مواد خارجی حذف می شوند و محل مورد نظر توسط هوای فشرده پاکسازی می شود؛ در این روش، یک سطح خاکستری به دست می آید که در شکل مشاهده خواهید کرد.

Sa2 ½: در این قسمت نیز تمام آلودگی های زنگ و مواد خارجی از روی سطح فلزی پاک می شوند و در نهایت، سطح با استفاده از خلاً تمیز می شود.

Sa3: در این قسمت نیز مانند بخش قبلی، تمام آلودگی های زنگ و مواد خارجی از روی سطح فلزی پاک می شوند و در نهایت، سطح با استفاده از خلاً تمیز می شود.

 

 

 

 

سندبلاست سطوح فلزی به روایت تصویر

سطح A

a 

سطح B

b

 

سطح C

c 

سطح D

d

سطح B St2

 b st2

سطح B St3

b st3

سطح C St2

c st2 

سطح C St3

c st3

سطح D St2

 d st2

سطح D St3

d st3

 

سطح A Sa2 ½

 a sa21

سطح A Sa3

a sa3

سطح B Sa1

b sa1 

سطح B Sa2

b sa2

سطح B Sa2 ½

 b sa21

سطح B Sa3

b sa3 

سطح C Sa1

c sa1 

سطح C Sa2

 c sa2

سطح C Sa2 ½

c sa12 

سطح C Sa3

c sa3 

سطح D Sa1

d sa1 

سطح D Sa2

d sa2 

سطح D Sa2 ½

d sa12 

سطح D Sa3

d sa3

 

منبع ترجمه:

https://www.hmgpaint.com/PDF/knowledge-base/KNB0026.pdf