به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

سندبلاست تیرآهن

سندبلاست تیرآهن

تیرآهن

 

آماده سازی سطح، اولین مرحله اجرای رنگ یا پوشش بر روی انواع سازه های فلزی و فولادی نظیر تیرآهن است. رنگ آمیزی تیرآهن یا هر اسکلت فولادی که در انواع ساختمان ها نصب می شوند، بهترین روش برای محافظ از سطح سازه و جلوگیری از ایجاد پدیده خوردگی در آن می باشد. سندبلاست تیرآهن باید با راندمان بالاتری نسبت به سایر سطوح مسطح اجرا شود چرا که تیرهای آهنی دارای گوشه ها و زوایای تند هستند که معمولاً اگر به درستی سندبلاست و رنگ آمیزی نشوند، خوردگی از این محل ها آغاز خواهد شد. نوع ساینده و تجهیزات به کار رفته در سندبلاست تیرآهن، تعیین کننده کیفیت فرآیند سندبلاست است.

تمام آلودگی هایی که بر روی سازه فولادی و تیرآهن وجود دارند، صرف نظر از میزان زنگ زدگی، با استفاده از روش سندبلاست برطرف می شوند. فرآیند آماده سازی سطح نه تنها سطح تیرآهن را صاف و صیقلی می کند بلکه آن را برای دریافت انواع رنگ و پوشش مناسب می سازد. تیرآهن یا سطح فولادی با هر میزان درجه زنگ زدگی که داشته باشد با توجه به استانداردهای BS، EN و ISO 8501-1، می توان برای سندبلاست آن اقدام کرد؛ در این استانداردها درجه مشخصی برای زنگ زدگی سطح فولادی تعریف شده است که نوع ساینده با توجه به این شرایط انتخاب می شود.

در مورد سندبلاست تیرآهن یک نکته وجود دارد؛ در برخی صنایع و مکان های بخصوص، لازم است فرآیند برطرف کردن لکه های روغن و گریس از روی تیرآهن به صورت دستی انجام شود؛ برس زدن، سنباده یا هر ابزار دستی دیگری که برای سایش سطح تیرآهن استفاده شود، تنها می تواند 30 تا 50 درصد مؤثر باشد؛ اما در سندبلاست، راندمان سایش تا حدود 90 درصد افزایش می یابد؛ در موقعیت هایی که امکان سندبلاست تیرآهن به صورت مکانیزه وجود نداشته باشد، روش های دستی سندبلاست مناسب هستند.

در حال حاضر ابزارهای قوی و پیشرفته که برای سندبلاست تیرآهن استفاده می شوند، پاکیزگی و بافت مناسبی را بر روی سطح مورد نظر ایجاد می کنند اما باید دانست که روش سندبلاست، غبارهای زیادی تولید می کند که بسیار خطرناک هستند و اثرات حاد تنفسی را برای اپراتور ایجاد می کنند. محققان در حال بررسی روش هایی هستند که بتواند میزان تولید گرد و غبار سندبلاست را تا حد زیادی کاهش دهد. تغییرات در نازل سندبلاست، دستکاری قطعات دستگاه سندبلاست یا ارائه راهکارهای سندبلاست در خلاً، شماری از این تحقیقات هستند.

 

سایر روش های مؤثر برای زدودن آلودگی های سطح تیرآهن

تیرآهن2

 

 

علاوه بر سندبلاست، روش های دیگری نیز وجود دارند که می توانند در جای خود، برای از بین بردن زنگ و آلودگی های سطح تیرآهن به کار روند.

 

تمیزکاری با شعله: در این روش، شعله اکسید / گاز از روی سطح فولادی عبور می کندغ گرمای ناگهانی تولید شده توسط شعله داغ موجب کاهش تماس لایه های زنگ با سطح تیرآهن شده و به این ترتیب از سطح کنده می شوند. پس از آن، آثار زنگ زدگی باقی مانده به وسیله سایش دستی یا شعله ملاین از بین می روند. از روش تمیزکاری با شعله به ندرت استفاده می شود زیرا این روش مقرون به صرفه نیست و راندمان خوبی ندارد.

 

شویش با اسید: از اسیدهای قوی برای شستشوی آثار زنگ زدگی موجود بر روی سطح فلزی تیرآهن استفاده می شود؛ این تمیزکاری راندمان 100% دارد و برای موارد خاص به کار می رود.

 

وت بلاستینگ و جت واتر با فشار بسیار بالا: این روش سندبلاست، با استفاده از فشار قوی آب انجام می شود که در مطالب دیگر به آن می پردازیم.

 

 

منبع ترجمه:

 

https://www.steelconstruction.info/Surface_preparation