به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

مزایای رنگ زینک ریچ اپوکسی

مزایای رنگ زینک ریچ اپوکسی

رنگ زینک

 

خوردگی سطوح فلزی یکی از مشکلاتی است که برای انواع سازه های فلزی و فولادی به وجود می آید. خوردگی، یک واکنش شیمیایی غیر قابل انتظار و طبیعی است که عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند؛ خوردگی به صورت های مختلف رخ می دهد و هر کدام اثرات مخربی بر روی سطح خواهند داشت. راهی برای جلوگیری از رخ دادن پدیده خوردگی وجود ندارد اما روش هایی هستند که باعث می شوند این واکنش ها به تأخیر بیوفتند؛ به عبارت ساده تر، استفاده از مواد و پوشش های مخصوص می توانند سطوح فلزی را از خوردگی محافظت کنند. دسته ای از مواد که برای محافظت سطح فلزی استفاده می شوند، رنگ ها و پوشش های پایه زینک هستند؛ رنگ زینک ریچ اپوکسی (Epoxy Rich Zinc Paint) یکی از رنگ های محافظ سطح با ساختار اپوکسی روی (Zn – Epoxy) است.

 

درباره رنگ زینک ریچ اپوکسی (Epoxy Rich Zinc Paint)

استفاده از رنگ های زینک اپوکسی سال های زیادی است که برای محافظت از خوردگی سطوح مختلف استیل و فولاد در صنایع رواج یافته است؛ خودروسازی، ساختمان سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ساخت مخازن فولادی و ... از مهم ترین مصرف کنندگان رنگ زینک ریچ اپوکسی هستند. پوشش های پایه زینک اپوکسی در برابر اثرات مخرب اتمسفری مقاومت بالایی دارند و خوردگی هایی را که در اثر واکنش های شیمیایی اکسیژن هوا رخ می دهند را حذف می نمایند. رنگ های زینک اپوکسی، بهترین نوع رنگ برای لایه اول رنگ آمیزی سطوح فلزی هستند؛ به این نوع رنگ ها در اصطلاح، رنگ پرایمر زینک اپوکسی گفته می شود.

در برخی موارد، استفاده از اسپری اپوکسی اورتان می تواند از بروز خوردگی جلوگیری کند. سابقه استفاده از رنگ های زینک اپوکسی به حدود سال های 1800 میلادی باز می گردد. بر همین اساس، سطح فولادی از لحاظ گالوانیکی محافظت می شود؛ پوشش های غنی شده با عنصر روی (Zn Coating) می توانند به عنوان لایه بیرونی که با اکسیژن هوا در تماس است، خوردگی سطح را به تأخیر بیاندازند؛ این پوشش ها نقش محافظ را ایفا می کنند و از انجام واکنش های گالوانیکی روی سطح فلز جلوگیری می نمایند.

رنگ های زینک ریچ اپوکسی در صنعت بر اساس خصوصیات و مطابق با استاندارد رنگ و پوشش SSPC Paint 20  به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

1-نوع I-A: شامل رنگ های معدنی محلول در آب مانند سیلیکات های فلزات قلیایی، فسفات ها و اصلاح کننده ها هستند که پس از اجرا روی یک سطح مشخص باید توسط گرما و حرارت یا محلول های خشک کننده، به خوبی خشک شوند.

2-نوع I-B: شامل رنگ های معدنی تقریباً محلول در آب مانند سیلیکات های فلزات قلیایی محلول در آب، نمک چهار ظرفیتی سیلیکات آمونیوم، فسفات ها و اصلاح کننده ها است. خشک شدن این رنگ ها در اثر یک واکنش میان سطح استیل یا فولاد و سیلیکات روی انجام می شود؛ در طول فرآیند خشک شدن کامل سطح، کربن دی اکسید و آب از سطح رنگ به فضا تبخیر می شوند.

3-نوع I-C: شامل رنگ های معدنی قابل حل در حلال می باشند؛ تیتان، سیلیکات های آلی و اصلاح کننده های پلیمری، مثال هایی از این نوع رنگ ها هستند. اجرای این نوع رنگ ها و کامل شدن واکنش هیدرولیز به میزان رطوبت موجود در اتمسفر بستگی دارد؛ محصول نهایی این واکنش شیمیایی، تیتان یا پلی سیلیکات زینک است.

4-رنگ های زینک نوع II

مهم ترین مزیت های رنگ زینک ریچ اپوکسی پس از سندبلاست

·       افزایش مقاومت سطح و پایداری آن در برابر خوردگی شیمیایی

·       حفاظت کاتدی برای سطوح فلزی

·       دوام طولانی مدت

·       افزایش راندمان رنگ آمیزی سطح با رنگ های لایه خارجی

 

·       کاهش خوردگی لایه های زیرین رنگ در یک سطح مشخص

 

 

رنگ آمیزی پس از سندبلاست

 

رنگ امیزی

 

رنگ امیزی2

رنگ امیزی3

 

منبع ترجمه:

http://www.elzly.com/docs/Ault_Zinc_Rich_Paper.pdf