به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

سندبلاست؛ اطلاعات کاربردی و تعاریف تخصصی (قسمت اول)

سندبلاست در اصطلاح، به فرایندی گفته می‌شود که سطوح مختلف در معرض ذرات ساینده قرار می گیرند. اصطلاح واژه "سند بلاست" برای اولین بار در حدود ۱۰۰ سال پیش به صنایع معرفی شده است؛ در آن زمان از ذرات شن و ماسه سیلیس دار برای سایش سطوح استفاده می شد. استفاده از این روش برای صاف و صیقلی کردن سطوح خشن و حذف آلاینده های سطحی و همچنین آثار لکه، رنگ و خوردگی به کار می رود.

 در روش سند بلاست، واژه ها و اصطلاحات تخصصی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها در حوزه مهندسی سطح و برخی دیگر در حوزه شیمی مواد و رنگ و پوشش بسته بندی می شوند. شاید تعجب کنید اگر بگوییم سندبلاست سازه های فلزی در تمام موارد صنعتی، یک واژه آشنا می باشد. در مطالب آینده در خصوص اهمیت اجرای سایش در سازه های فلزی صحبت خواهیم کرد.

سندبلاست

ملزومات سندبلاست چیست؟

 برای اجرای فرایند سندبلاست، لوازم و تجهیزات مختلف مورد نیاز است. فرایند سندبلاست در فشار ثابت اجرا می شود. در نتیجه برای اجرای این عملیات، دستگاه مخصوص نیاز می باشد که بتواند این فشار را تامین کند. از دیدگاه دیگر، تجهیزات سند بلاست را می توان شامل مواد ساینده و تجهیزات دستگاهی دسته‌بندی نمود. مواد ساینده متداول در این فرایند عبارتند از: شن، ماسه، ذرات شیشه، گرانول های اکسید آلومینیوم.

 دستگاه سندبلاست به دو مدل دستگاه پرتاب و دستگاه کابین دار تقسیم بندی می شود. شیوه عملکرد هر یک از این دستگاه ها بر اساس اعمال فشار و خروج مواد ساینده به سمت سطح می باشد. دستگاه سندبلاست، بررسی ویژگی ها و مشخصات عملکردی آن در یک بحث مجزا بررسی خواهد شد. در دستگاه سندبلاست، ذرات مواد ساینده تحت فشار از نازل ها خارج می شود، بنابراین یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی در این حوزه انواع نازل سند بلاست می باشد.

 برای هر یک از مواد ساینده، یک فشار استاندارد باید استفاده شود؛ به طور نمونه،  سایش با ذرات اکسید آلومینیوم در فشار ۲۰ تا ۹۰ psi، برای ذرات شیشه فشار ۲۰ تا ۵۵ psi، برای ذرات فلزی برابر با ۲۰ تا ۹۰ psi و برای کربید سیلیسیوم برابر با ۲۰ تا ۹۰ psi می باشد.

فاکتورهای مهم در اجرای سند بلاست چیست؟

 عملیات سندبلاست تحت شرایط محیطی و عملیاتی استاندارد انجام می گیرد. استانداردهای سندبلاست بسیار مفصل هستند و بیان هر کدام از آنها و ویژگی های تخصصی آن از حوصله این بحث خارج است. مکانی که قرار است عملیات سندبلاست در آن انجام شود، از نظر شرایط رطوبت و دمای هوا باید به دقت کنترل شود. همانند شرایطی که رنگ آمیزی در رطوبت بالا نیازمند استانداردهای رنگ و پوشش است، سندبلاست در رطوبت بالا نیز نیازمند اعمال فشار با استفاده از ذرات ساینده متفاوت می باشد. این قوانین در استانداردهای سند بلاست موجود هستند.

 عامل دیگر برای فرایند سندبلاست توجه به دانه بندی ذرات ساینده و ضخامت سایش روی سطح است. سند بلاست باید به گونه ای انجام شود که آسیبی به سطوح وارد نکند؛ همچنین خطرات زیست محیطی برای کارگران و محیط زیست نداشته باشد. کارگرانی که در اجرای عملیات سندبلاست فعالیت می کنند، ملزم به رعایت قوانین استاندارد و استفاده از لباس مخصوص می باشند. در مطالب آینده در خصوص تجهیزات ایمنی سندبلاست برای کارگران به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

سندبلاست در اصطلاح، به فرایندی گفته می‌شود که سطوح مختلف در معرض ذرات ساینده قرار می گیرند. اصطلاح واژه "سند بلاست" برای اولین بار در حدود ۱۰۰ سال پیش به صنایع معرفی شده است؛ در آن زمان از ذرات شن و ماسه سیلیس دار برای سایش سطوح استفاده می شد. استفاده از این روش برای صاف و صیقلی کردن سطوح خشن و حذف آلاینده های سطحی و همچنین آثار لکه، رنگ و خوردگی به کار می رود.

 در روش سند بلاست، واژه ها و اصطلاحات تخصصی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها در حوزه مهندسی سطح و برخی دیگر در حوزه شیمی مواد و رنگ و پوشش بسته بندی می شوند. شاید تعجب کنید اگر بگوییم سندبلاست سازه های فلزی در تمام موارد صنعتی، یک واژه آشنا می باشد. در مطالب آینده در خصوص اهمیت اجرای سایش در سازه های فلزی صحبت خواهیم کرد.