به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

آشنایی با نازل سندبلاست، ویژگی ها، انواع و موارد کاربردی آن

نازل سندبلاست

نازل سندبلاست یکی از اجزاء دستگاه سندبلاست می باشد و عبارت است از یک قطعه فیزیکی که عموماً به شکل استوانه با سوراخ باریک ساخته می‌شود. نازل هایی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند در حقیقت، مجرای اصلی برای خروج ذرات ساینده و انتقال آنها به سطح مورد نظر می باشند. انتخاب نازل سندبلاست از نظر ابعاد و اندازه و همچنین مواد اولیه اهمیت زیادی دارند. انواع مختلف نازل ها در فرایند سایش سطح مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک از این تجهیزات برای نوع خاصی از مواد ساینده طراحی شده اند و همچنین برای کار در شرایط فشاری متفاوت معرفی می شوند.

 نازل سندبلاست شامل یک قطعه فیزیکی به شکل تفنگ می باشد که توسط یک اهرم کنترل کننده، ذرات ساینده را به سمت سطح، شلیک می کند. نازل های تنگستن کارباید از بدنه آلومینیومی مقاوم ساخته می شود. استفاده از کاربید تنگستن برای ساخت نازل سندبلاست به این علت است که این ماده  معدنی سختی بسیار بالا داشته و دارای قابلیت سایش عالی، ضد خوردگی و عمر زیاد می باشد.

 هنگامی که ذرات ساینده از طریق شیلنگ به سمت نازل هدایت می شوند، فشار بسیار بالایی دارند، به همین دلیل مواد برای ساخت نازل می‌رود باید توان رویارویی با فشار زیاد را داشته و بر اثر برخورد ذرات، تخریب نشوند یا نشکنند.

نازل سندبلاست

پارامترهای مختلفی در خصوص نازل سندبلاست مطرح است؛ مهمترین ویژگی فنی در این خصوص قطر نازل قطر و طول آن می باشد. نازل های موجود در بازار با قطر ۶ تا ۲۰ میلی متر و طول ۱۳۵ تا ۲۳۰ و همچنین ۴۵ میلی متری وجود دارند. عموماً قطرهای متنوع از نازل سندبلاست توسط برندهای مختلف تولید می شود. معیار اصلی برای خرید نازل سندبلاست، قطر آن بر حسب میلی متر در جدول های مشخص شده به مشتری ارائه می گردد، اما تولیدکنندگان خارجی در برخی از منابع خود ابعاد قطر نازل را به صورت اینچ بیان می کنند.

 

 انواع نازل سندبلاست

انواع نازل در مدل های زیر در بازار موجود هستند. برای خرید نازل سندبلاست کافی است قطر و کد مخصوص آن را به فروشنده ارائه دهید:

  • نازل تنگستن کارباید

  • نازل سیلیکون کارباید

  • نازل بور کارباید

  • سیلیکون نیترید

  • سرامیک های مقاوم

  • کامپوزیت های سیلیکون

نازل سندبلاست

برای خرید انواع نازل سندبلاست توجه به سطح مورد سایش اهمیت دارد. اگر قرار باشد سطح مورد نظر با ضخامت معینی مورد سایش، قرار گیرد، انتخاب نازل با قطر مناسب و همچنین شرایط فشار هوا باید طبق استانداردهای سندبلاست انجام گیرد؛ هرچه فشار کمپرسور دستگاه افزایش بیشتری داشته باشد به معنای این است که فرایند سایش سطح برای سطوح فلزی با درجه سایش بالاتر مورد نیاز است؛ بنابراین نازلی که در این عملیات انتخاب می‌شود قطر بزرگتری خواهد داشت.

قطر نازل ها برای فرایند سایش سطح در مخازن فلزی، ورق های فولادی و یا اسکلت های فلزی نیز با یکدیگر متفاوت است. متداول ترین نازل های سندبلاست، همان نازل تنگستن کارباید می باشد. سه نوع نازل که در قسمت قبلی ذکر شد برای تمام ذرات ساینده نظیر شیشه، اکسید آلومینیوم، سیلیس و ماسه قابل استفاده هستند. 

نازل سندبلاست ساخته شده از سیلیکون کارباید، قابلیت کارکرد در ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت فرآیند سند بلاست را دارد. این مدت زمان برای نازل تنگستن کارباید در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت است.  تعداد ساعات کار کردن با این نازل ها برای ذرات ساینده آلومینیوم اکساید، کمتر از ۱۰۰ ساعت گزارش شده است.