به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

تفاوت سندبلاست و شات بلاست (قسمت دوم)

تفاوت سندبلاست و شات بلاست

در قسمت اول مبحث "تفاوت سند بلاست و شات بلاست"، به تعاریف مختصری از این دو فرایند سایش سطح اشاره کردیم؛ ویژگی های هر کدام را بیان نمودیم و در نهایت، موارد کاربردی هر یک را ذکر کردیم. هر دو فرآیند شات بلاست و سندبلاست برای سایس سطوح فلزی و غیر فلزی به کار می روند؛ الازماً سندبلاست، یک فرایند سایشی سریع و مقرون به صرفه است؛ برای اجرای این عملیات به تجهیزات پیشرفته نیاز می باشد.

 فرایند شات بلاست از نظر تجهیزات و دستگاه ها گرانتر از سندبلاست می باشد. تکنیک های حذف آلودگی‌ها، زدودن بقایای رنگ، زنگ زدگی و تمیز کردن سطوح، در هر دو روش مشابه هستند. استانداردهای شات بلاست یا سایش سطح با ساچمه های فلزی با استانداردهای سند بلاست متفاوت است، اما در هر دو، ضخامت سطح، زبری سطح و رنگ صیقلی بودن مورد توجه قرار داده می شود. در قسمت دوم "تفاوت سند بلاست و شات بلاست" به دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در این نوع فرآیند اشاره می کنیم. مطالعه این نکات، اطلاعات بهتری را از فرایند سایش در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد.

 تجهیزات مورد استفاده در فرایند سندبلاست

تفاوت سندبلاست و شات بلاست

 پیش تر در خصوص اجرای سن بلاست از طریق دستگاه ها و نحوه عملکرد تجهیزات آشنا شده ایم. در دستگاه سندبلاست، هوای فشرده از طریق کمپرسور تامین می شود؛ فشار هوا به ذرات ساینده وارد شده و از طریق آن، ذرات به سمت نازل هدایت می شوند؛ خروج ذرات ساینده از نازل به سمت سطح با فشار بالا، آلاینده ها و رنگ، گریس، رنگ های قدیمی و هرگونه چسبندگی سطح را برطرف می‌کند و آن را برای اعمال رنگ و پوشش آماده می نمایند. اجزای تشکیل دهنده دستگاه سندبلاست به صورت زیر معرفی می شوند:

 اتاق سایش هوا: این اتاق ها عبارتند از محفظه تمیز و سربسته که از نظر شرایط محیطی، فرایند سایش را تحت کنترل قرار می دهند؛ به این ترتیب، ذرات ساینده که پس از فرآیند سندبلاست به اطراف پراکنده شده اند، قابل جمع‌آوری و استفاده مجدد می باشند؛ اتاق سایش هوا حداکثر ایمنی را برای اپراتور سندبلاست فراهم می‌کند.

تفاوت سندبلاست و شات بلاست

 در مدل دیگر، تجهیزات اتاق سایش هوا عبارتند از ورودی مجهز به دست کش های لاستیکی و نازل سندبلاست که داخل اتاقک هوا قرار گرفته است. اپراتور از طریق محفظه های ورودی، دست های خود را درون محفظه قرار داده و عملیات سندبلاست را با کنترل بیشتر انجام می دهد.

 دستگاه سندبلاست پرتابل: این دستگاه عبارت است از یک مخزن که ذرات ساینده آن قرار می گیرد؛ یک سمت مخزن به کمپرسور هوا متصل است و قسمت دیگر به شیلنگ و نازل سندبلاست اتصال دارد. انواع مختلفی از دستگاه های پرتاب با ابعاد مختلف برای این فرآیند در دسترس هستند.

 دستگاه سندبلاست کابین دار: این محصول به صورت یک کابین با پایه های ثابت یا متغیر طراحی شده است. فشار داخل کابین قابل کنترل است. طرز کار با این دستگاه مشابه با نمونه دستگاه پرتابل می باشد.

 سیستم های خنک کننده در سندبلاست: اجرای سندبلاست برای سطوح غیر فلزی نظیر لاستیک، سطوح پلاستیکی و برخی از سطوح فلزات حساس نظیر منیزیم و روی از نظر دمایی اهمیت دارد. سیستم های خنک کننده این امکان را فراهم می سازند که فرایند سایش سطح با دقت بیشتری برای این سطوح انجام شود.
 سندبلاست با آب یا وت بلاست: در این فرایند از فشار آب برای سایش سطوح استفاده می شود.

 تجهیزات مورد استفاده در فرایند شات بلاست

تفاوت سندبلاست و شات بلاست

 ملزومات فرایند شات بلاست شامل ذرات ساچمه فولادی و دستگاه مجهز به سیلندرهای گریز از مرکز می باشد. تجهیزات مورد استفاده در فرایند شات بلاست به تجهیزات سندبلاست شباهت دارد. ذرات ساینده در اتاقک مخصوص شات بلاست، قابل بازیافت هستند. 

 در فرایند شات بلاست، محفظه هایی وجود دارد که داخل کابین برای نگهداری ذرات ساینده در نظر گرفته شده است. چنگک های چرخان در طول فرآیند شات بلاست هنگام فعالیت و عدم فعالیت به طور پیوسته فرایند سایش سطح را کنترل می کند. در انتخاب ذرات ساینده در فرآیند سندبلاست و شات بلاست، اندازه، شکل ذرات سختی و دانسیته ذرات اهمیت دارد.