به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

فناوری های نوین در سندبلاست - قسمت دوم؛ سیستم های اتوماتیک سندبلاست

ربات های سندبلاست

در قسمت اول مطلب فناوری‌های نوین در سندبلاست به اهمیت ماشینی شدن و ارائه راهکارهای صنعتی برای سایش سطح اشاره کردیم و همچنین مطالب کاربردی و معرفی مختصر در خصوص ربات های سندبلاست بیان نمودیم. ربات هایی که عملیات سایش سطح در اتاقک مخصوص را بر عهده دارند با راندمان بالا، بسیاری از آسیب‌های محیط کار را حذف می‌کنند. در قسمت دوم فناوری‌های نوین در این فرایندها به مبحث سیستم‌های اتوماتیک سندبلاست و اتاقک مخصوص برای این کار اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

 سیستم های  اتوماتیک سندبلاست و اتاقک سندبلاست

ربات های سندبلاست

اتاقک سندبلاست عبارتند از یک محفظه بسیار بزرگ با ابعاد و اندازه های استاندارد که مجهز به سیستم های تهویه قوی می باشد. تمام تجهیزات و ملزومات کار در این اتاق قرار می گیرند. فرایند سایش سطح در اتاقک مخصوص در این شیوه به دو روش صنعتی با استفاده از ربات ها و به روش سنتی از طریق اپراتور دستگاه انجام می گیرد. اگر هدف از سایش سطح، قطعات فولادی بسیار غول پیکر و یا  سازه های عظیم، اسکلت آهنی بزرگ نظیر ریل راه آهن باشد؛ عموماً فرایند سندبلاست به صورت مکانیزه ترجیح داده می شود.

 سیستم های اتوماسیون سندبلاست این امکان را فراهم می‌آورند که بخش اصلی نیازهای سایش سطح از طریق واحدهای حمل و نقل کننده صنعتی، نوار نقاله، تسمه نقاله ها و اجزای متحرک به صورت کاملاً اتوماتیک، فرایند سایش سطح را انجام دهند. در حالتی که ابعاد و اندازه های قطعات فلزی در حد استاندارد و معمول باشد، فرایند سایش سطوح از طریق اپراتور انجام می‌گیرد؛ رعایت تمام نکات ایمنی برای اپراتور که شامل استفاده از لباس کار مخصوص می باشد در این حالت، الزامی است. نمونه هایی از تصاویر دو روش فوق را در قسمت زیر مشاهده می کنید.

ربات های سندبلاست

ربات های سندبلاست

ربات های سندبلاست

مزایا و ویژگی های سیستم های اتوماتیک در اتاقک سندبلاست

ربات های سندپلاست

 اتاقک  سندبلاست بدون در نظر گرفتن اینکه از سیستم های مکانیزه و اتوماتیک برای سایش سطح استفاده می شود و یا اپراتور این کار را انجام می دهد، یک محوطه سربسته مجهز و ایمن برای این منظور محسوب می شود. طراحی و ساخت اتاقک سندبلاست یک محیط مناسب برای کاهش سر و صدای سایش سطوح مختلف بوده و در نتیجه سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود، چرا که ذرات ساینده قادر نخواهند بود به اطراف پراکنده شوند. 

 اجرای فرایند سایش سطح در اتاقک های مجهز به سیستم های اتوماتیک برای سایش تمام قطعات طراحی شده است. سیستم های جمع آوری کننده ذرات ساینده و فیلترهایی که گرد و غبار پراکنده شده در هوا را جذب می کنند، نمونه های دیگری از مزایای اتاقک سندبلاست محسوب می شوند. 

درب ها و پنجره های این اتاق هنگامی که سیستم‌های اتوماتیک سندبلاست در حال فعالیت هستند، مقاومت بالایی در برابر ذرات ساینده دارند. در برخی از موارد که قطعات بسیار سنگین هستند، از جرثقیل های خودکار برای جابجایی قطعات در اتاق استفاده می شود. اجرای عملیات سایش سطح در فصل تابستان در هوای گرم و هوای سرد زمستان امکان پذیر است.

 سیستم های اتوماتیک برای فرایند سندبلاست در مدل تجهیزات کابین دار 

علاوه بر اتاقک های مخصوص، تجهیزات کابین دار برای اجرای فرایند سندبلاست به صورت اتوماتیک طراحی و تولید شده‌اند. در این مدل تجهیزات، یک کابین با محفظه بزرگ که ربات هایی در داخل کابین برای سندبلاست قطعات کوچک و متوسط تعبیه شده اند، به کار می رود. در این مدل، دریچه های مخصوص، امکان ورود دست اپراتور برای کنترل جابجایی قطعات مورد نظر را فراهم می کنند. نمونه هایی از این تصاویر را در شکل های زیر مشاهده می کنید.

ربات های سندپلاست

ربات های سندپلاست

ربات های سندپلاست

ربات های سندپلاست

ربات های سندپلاست

به طور کلی در بیان فناوری‌های نوین در سندبلاست می توان گفت اجرای فرایند سایش سطح در مقیاس کوچک، متوسط و بسیار بزرگ از طریق اتاقک سندبلاست و دستگاههای کابین دار امکان پذیر است. هر اندازه ربات های سندبلاست قابل برنامه ریزی باشند، اجرای عملیات، دقیق تر و با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد. اجرای این روش ها تحولات شگرفی در صنایع فلزی، صنایع رنگ و پوشش ایجاد کرده است.