به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

سندبلاست فلزی و اجرای آن برای سازه های فلزی

سندبلاست فلزی 1

سندبلاست فلزی یا انفجار سایشی سازه های فلزی از طریق ذرات ساینده، روشی است که در آن با استفاده از یک نیروی محرک، جریان یکنواخت از مواد ساینده، تحت فشار بالا برای صاف و صیقلی کردن سطوح فلزی به کار می رود. اجرای سندبلاست بر روی سازه های فلزی به منظور از بین بردن آلاینده های سطحی و تبدیل سطح خشن به سطوح صاف و یکنواخت می باشد.

هوای فشرده با فشار بالا که از طریق کمپرسور تأمین می شود، برای هدایت مواد ساینده به سمت سطح مورد نظر، کافی می باشد. این روش برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ به ثبت رسید.

 در سندبلاست فلزی، اصطلاحات و روش‌های مختلفی از سایش سطح وجود دارد. ذرات ساینده و فشار کمپرسور که در منابع استاندارد بیان شده‌اند، تعیین کننده روش های مختلف سندبلاست فلزی هستند. اینکه چرا سازه های فلزی به اجرای سندبلاست نیاز دارند، مبحثی است که ضرورت رنگ آمیزی و اعمال پوشش بر روی سازه ها را برای افزایش استحکام و دوام آنها توجیه می کند.

سندبلاست فلزی 2

 در اجرای سندبلاست، ذرات ساینده شن و ماسه و همینطور ساچمه های فلزی استفاده می شود؛ همچنین دانه های شیشه ای با قطر مشخص برای این منظور با رعایت استانداردها به کار می رود. در قسمت بعدی، روش های متداول سندبلاست فلزی را مطالعه می کنید.

 روش های سندبلاست فلزی و اجرای آن برای سازه های فلزی

 

سندبلاست فلزی با استفاده از شن و ماسه

 سندبلاست فلزی با استفاده از شن و ماسه برای اولین بار در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۸۷۰ توسط یک ژنرال ارتش کشف شد. او مشاهده کرد که پس از یک طوفان صحرایی، شیشه محل اقامت آنها در ارتش، توسط برخورد شن ها صحرایی، ساییده شده است؛ به همین علت، نتیجه گرفت ذرات شن و ماسه با فشار بالا قادرند یک سطح را دچار تغییر و تحول کنند. از آن زمان به بعد، سندبلاست فلزی با استفاده از ذرات شن و ماسه برای برطرف کردن آلودگی های سطحی به طور گسترده استفاده می شود.

در این حالت تجهیزات سندبلاست فلزی شامل یک محفظه با حجم مشخص برای نگهداری ذرات ساینده شن و ماسه، می باشد؛ این مخلوط از طریق شیلنگ متصل به یک نازل به سمت سطح سازه ای فلزی یا سایر سطوح، هدایت می شوند. کمپرسور نیز فشار متداول را برای ذرات ساینده فراهم می‌کند. جنس نازل ها عموماً از تنگستن کارباید یا  کارباید بور می باشد.

سندبلاست فلزی به روش وت بلاست

 یکی از روش های متداول سندبلاست فلزی برای سازه های فلزی استفاده از روش وت بلاست یا سندبلاست مرطوب است. در این روش به جای ذرات ساینده شن و ماسه از فشار آب برای برطرف کردن آلاینده های سطحی استفاده می شود. البته این روش، نه تنها برای سندبلاست سازه های فلزی به کار می رود بلکه برای سطوح بتنی و مصالح ساختمانی نظیر بلوک های بتنی و جدول های سیمانی در معابر عمومی و جاده ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 مزایای سندبلاست فلزی

سندبلاست فلزی 3

 سازه های فلزی در معرض خوردگی و زنگ زدگی و رسوب گرفتگی قرار دارند. در پروژه هایی که اعمال رنگ و پوشش برای افزایش دوام و طول عمر سازه های فلزی مورد نظر باشد، قبل از اقدام به این کار، عملیات سندبلاست باید بر روی آنها انجام شود. پایداری و ثبات سازه های فلزی پس از رنگ آمیزی به نوعی به راندمان و کیفیت سندبلاست فلزی بستگی دارد.