به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی

 

ترکیبات اپوکسی، دسته ای از مواد شیمیایی هستند که در حالت عادی به صورت مایع وجود دارند؛ این ترکیبات در اثر واکنش شیمیایی با یک هاردنر که آن هم یک ترکیب سخت کننده است، به ترکیبی سفت و جامد تبدیل می شوند. اجزای اصلی اپوکسی، هاردنرها و رزین ها هستند؛ رزین و هاردنر به انواع مختلف دسته بندی می شوند که بسته به ساختار هر یک از آن ها، این ترکیبات در کاربردهایی نظیر کف پوش اپوکسی، بتونه اپوکسی، چسب و رنگ های اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از انواع رنگ اپوکسی، نیازمند اجرای کامل و بدون نقص فرآیند سندبلاست برای سطوح می باشد. راندمان سندبلاست، تعیین کننده راندمان نهایی رنگ و پوشش سطوح خواهد بود.

 

 

اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک ترموپلیمر است که از یک واکنش رزین با هاردنر یا سخت کننده تولید می شود. اپوکسی ها به عنوان ترکیبات اولیه برای تولید چسب، رنگ اپوکسی پرایمر و چسب اپوکسی به کار می روند. انواع رزین اپوکسی، رنگ اپوکسی و هاردنر، باعث ایجاد ویژگی های منحصر به فردی نظیر مقاومت در برابر خوردگی، چسبندگی قوی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی در محصولات نهایی می شود.

 

مزایای ترکیبات اپوکسی

اپوکسی

 

پوشش های اپوکسی دارای مقاومت شیمیایی بالا، استحکام فوق العاده، تخلخل، دوام و پایداری زیاد می باشند. ترکیب دو جزئی اپوکسی موجب شده است در کمترین زمان، اجزا با یکدیگر مخلوط شوند و ترکیبی یکنواخت را به وجود آورند که سخت و محکم است. استفاده از ترکیبات حاوی اپوکسی یک عیب نسبتاً بزرگ دارد؛ اپوکسی ها ممکن است به مرور زمان و در اثر تابیدن نور خورشید، درخشش خود را از دست بدهند و ظاهری زرد رنگ به خود بگیرند که البته این مشکل با افزودن اوره یا لاتکس به مخلوط اولیه، قابل رفع می باشد.

ترکیبات اپوکسی معمولاً سخت و شکننده هستند؛ با افزودن مواد شیمیایی سخت کننده می توان شکنندگی اپوکسی را از میان برد اما باید توجه داشت که این مواد ممکن است مقاومت شیمیایی اپوکسی را کاهش دهند.

 

 

انواع رنگ اپوکسی

رنگ های اپوکسی به رنگ هایی گفته می شود که برای پوشش دادن و رنگ آمیزی سطوح گسترده مانند کفپوش ها استفاده می شوند. این رنگ ها معمولاً دو جزئی هستند و از هاردنر و رزین اپوکسی و سایر افزودنی های رنگ تشکیل شده اند. پس از رنگ آمیزی با انواع رنگ اپوکسی، سطح مورد نظر، ظاهری بسیار زیبا و درخشان به خود می گیرد. رنگ های اپوکسی به 3 دسته اصلی طبقه بندی می شوند و هر نوع از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. انواع رنگ اپوکسی عبارتند از:

 

رنگ اپوکسی 100 درصد جامد

این نوع رنگ اپوکسی، خالص ترین رنگ محسوب می شود؛ پس از اجرای این نوع رنگ بر روی سطوح، رنگ اپوکسی 100 % به سرعت سخت می شود و ظاهری درخشان به وجود می آورد. این نوع رنگ اپوکسی قیمت بالایی دارد و استفاده آن برای کاربردهای حرفه ای توصیه می شود.

 

رنگ اپوکسی، پایه حلال

رنگ اپوکسی، پایه حلال جزو دومین مورد از انواع این رنگ ها است؛ اجزای اصلی تشکیل دهنده این رنگ، 40 تا 60 درصد مواد جامد است که با حلال های شیمیایی ترکیب شده است. نوع رنگ اپوکسی، پایه حلال، رنگ پرکاربرد صنعتی به شمار می رود اما باید دانست که غباراتی که در اثر رنگ آمیزی با این نوع رنگ به وجود می آیند برای ریه ها و سیستم تنفسی افراد، خطرناک هستند؛ لذا توصیه می شود برای حفظ سلامتی، افرادی که برای رنگ آمیزی با این نوع رنگ اپوکسی انتخاب می شوند، حتماً از ماسک و لباس مخصوص استفاده کنند.

 

رنگ اپوکسی، پایه آب

این نوع رنگ اپوکسی شامل 40 تا 60 درصد ذرات جامد است که با مقادیر مشخصی آب به عنوان حلال ترکیب شده است. رنگ آمیزی با رنگ اپوکسی پایه آب، غبارات سمی ایجاد نمی کند و بنابراین برای کاربردهای خانگی و مسکونی استفاده می شود.

 

پيمانكار سندبلاست در تهران/پيمانكار سندبلاست در كرج/پيمانكار سندبلاست در قزوين/پيمانكار سندبلاست در شهرك صنعتي/پيمانكار سندبلاست در شهرك صنعتي كاسپين/ پيمانكار سندبلاست در نظر آباد/ پيمانكار سندبلاست در هشتگرد/ پيمانكار سندبلاست در اشتهارد/ پيمانكار سندبلاست در صفادشت / پيمانكار سندبلاست در شهريار/ پيمانكار سندبلاست در گرمدره/ پيمانكار سندبلاست در جاده مخصوص/ پيمانكار سندبلاست در ساوه/ پيمانكار سندبلاست در پرند/ پيمانكار سندبلاست در رباط كريم/ پيمانكار سندبلاست در سلفچگان/ پيمانكار سندبلاست در قم/ پيمانكار سندبلاست در شكوهيه/ پيمانكار سندبلاست در شمس آباد/ پيمانكار سندبلاست در عباس آباد/ پيمانكار سندبلاست در سمنان/ پيمانكار سندبلاست در كيش/ پيمانكار سندبلاست در قشم/ پيمانكار سندبلاست در يزد/ پيمانكار سندبلاست در كرمان/ پروژه های سندبلاست در کرج/ پروژه های سندبلاست در تهران/ پروژه های سندبلاست در رباط کریم/ پروژه های سندبلاست در شهر ری/ پروژه های سندبلاست در رودهن/ پروژه های سندبلاست در اشتهارد/ پروژه های سندبلاست در شهریار

 

منابع ترجمه:

 

 https://www.brighthubengineering.com/building-construction-design/63632-characteristics-of-epoxy-paint-and-thinner/

https://www.doityourself.com/stry/3-types-of-epoxy-paint-explained