به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

سندبلاست و رنگ آمیزی برج های فلزی

سندبلاست و رنگ آمیزی

سندبلاست و رنگ آمیزی برج های فلزی یا برج هایی که از آلیاژهای فولادی ساخته شده‌اند، یکی از مهارت های پرکاربرد در صنایع رنگ و پوشش است. همان طور که می دانید فرآیند سندبلاست یا سایش سطح یکی از پرکاربرد ترین و ایده آل ترین روش های آماده سازی برای اعمال رنگ و پوشش است. فرایند سایش سطح و رنگ آمیزی برج های فلزی یا فولادی از دو منظر قابل بررسی می‌باشد. 

در نگاه اول، سندبلاست و رنگ آمیزی برج فولادی در حالتی انجام می‌گیرد که این تجهیزات هنوز در محل مورد نظر نصب نشده اند؛ به این ترتیب برای اجرای این دو عملیات بر روی سطوح فولادی، برج ها به صورت افقی بر روی زمین قرار داده می شوند؛ سپس فرآیند سندبلاست و سپس رنگ آمیزی طبق استانداردها بر روی برج ها به طور کامل و در شرایط کاملاً کنترل شده اجرا می گردد. 

در مرتبه دوم، عملیات سندبلاست و رنگ آمیزی بر روی برج های فولادی در حالی انجام می‌شود که برج فولادی در محل مورد نظر نصب شده است و اندکی از زمان کارکردن آن می‌گذرد. نمونه بارز برج های فولادی که در محل نصب شده اند و به سندبلاست نیاز دارند، انواع برج خنک کننده، فانوس های دریایی، ستون های تقطیر و غیره می باشند.

سندبلاست و رنگ آمیزی

 فرایند سندبلاست و رنگ آمیزی برج های فلزی و فولادی به ویژه در صنایع مواد شیمیایی، نفت و پتروشیمی، تجهیزات فلزی نصب شده در سکوهای نفتی کاربرد دارد. برای انجام دو فرآیند نامبرده در حالت دوم یعنی در حالتی که برج های فولادی در محل نصب شده اند با عنوان "سندبلاست و رنگ آمیزی در ارتفاع" در صنعت شناخته می شود.
فرایند سایش سطح و رنگ آمیزی در ارتفاع، مراحل پیچیده ای را به خود اختصاص داده است و تجهیزات ایمنی خاصی را طلب می‌کند. تاکنون به طور کامل با مزایا، روش ها و ملزومات سندبلاست آشنا شده ایم اما این فرایند هنگامی که قرار است در ارتفاع زیاد انجام شود، قضیه ای کاملاً متفاوت خواهد بود.

 اهمیت سندبلاست و رنگ آمیزی برج های فلزی و فولادی

سندبلاست و رنگ آمیزی

 شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا برج های فلزی و فولادی به سندبلاست و رنگ آمیزی نیاز دارند؟ این تجهیزات در دسته سطوح فلزی طبقه بندی می‌شوند؛ لذا آماده سازی سطح برای اعمال رنگ و پوشش برای آنها ضروری است. اهمیت رنگ آمیزی زمانی بیشتر می‌شود که برج های فلزی در شرایط آب و هوایی شدید نصب می گردند؛ وزش باد و طوفان، بارندگی شدید، رطوبت زیاد، احتمال بارش باران های اسیدی، حضور مواد خورنده در هوا و غیره عواملی هستند که سطوح فولادی و فلزی را به شدت تهدید می کنند. لزوم اعمال رنگ و پوشش به همین منظور برای این برج ها ضروری است.

 علاوه بر موارد فوق، قبل از این که فرآیند رنگ آمیزی و پوشش برای برج های فلزی انجام گیرد، سطح باید از هر نظر آماده شده باشد. زبری سطح و برطرف کردن هرگونه آلودگی، اهدافی است که در فرایند سندبلاست دنبال می‌شوند.

 تجهیزات مورد نیاز برای سندبلاست و رنگ آمیزی در ارتفاع

سندبلاست و رنگ آمیزی

اجرای سندبلاست و رنگ آمیزی در حالت اول یعنی در زمانی که برج ها به صورت افقی بر روی زمین قرار دارند کار نسبتاً ساده‌ای است اما اگر قرار باشد سایش سطح رنگ آمیزی و اعمال هرگونه پوشش در ارتفاع انجام گیرد، ملزومات ایمنی باید به طور کامل و دقیق تهیه شوند. در ادامه این مطلب با ملزومات و تجهیزات مورد نیاز در سندبلاست و رنگ آمیزی در ارتفاع آشنا می شوید.

 اتصال کابل ها، طناب ها و تجهیزات بادوام برای نگهداری اپراتور سندبلاست در ارتفاع و همچنین برای تثبیت شیلنگ های دستگاه لازم و ضروری است. برای کار در ارتفاع، اپراتور باید لباس ایمنی مخصوص را بپوشد. تنظیم میزان فشار خروج ذرات ساینده و پاشیده شدن آن به سطح اهمیت دارد؛ فشار بیش از حد ممکن است شیلنگ دستگاه را از دست اپراتور خارج کند.
تجهیزات ایمنی برای کار در ارتفاع حتماً باید در فرآیند سندبلاست و رنگ آمیزی در ارتفاع همراه با اپراتور در محل نصب شوند. در نگاه دیگر اگر لازم باشد، باید داربست های مخصوص در اطراف برج قرار داده شوند تا اپراتور به راحتی بر روی آنها حرکت کند و سندبلاست را انجام دهد.