به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

ضرورت سندبلاست در صنعت چیست

ضرورت سندبلاست در صنعت چیست

ضرورت سندبلاست، قطعات و تجهیزات در اثر گذر زمان دچار فرسودگی  و زنگ زدگی می شوند. گاهی اوقات نیاز به تعمیرات خاصی وجود ندارد و با روش های پاکسازی سطح و پوشش با رنگ و محافظت عمر قطعه را افزایش داد و از  وارد شدن هزینه های زیاد در صنعت جلوگیری کرد.یکی از روش های مفید و کاربردی که در صنعت بسیار مورد توجه می باشد استفاده از روش سندبلاست برای پا کسازی انواع سطوح می باشد. ضرورت سندبلاست از آنجا مشخص می شود که یکی از سریعترین روش های پا کسازی سطح می باشد.

استفاده از روش سندبلاست و ضرورت سندبلاست و انجام آن در موارد زیر خلاصه می شود:

1- پا کسازی سطوح از زنگ ، ماسه و رنگ برداری  و یا صیقل دادن سطح های مختلف

2- تمیز نگه داشتن قالب های صنعتی ، زبر کردن قطعات، عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای افزایش کیفیت قطعه و طول عمر بیشتر آن

3- آماده کردن سطوح برای آبکاری های صنعتی و تزئینی

4- حکاکی نوشته و نقش برجسته بر روی شیشه، سرامیک، چوب و کاشی که برای مصارف تبلیغاتی و تجاری می باشند.

اهمیت و ضرورت سندبلاست

شاید اگر روش سندبلاست اختراع نمی شد، پاکسازی سطوح مختلف با روش های پرهزینه و وقت گیر همراه بود.هیچ روشی به اندازه سند بلاست تاثیر گذار و به صرفه نمی باشد. اهمیت و ضرورت سندبلاست در صنایع بیشتر از هر بخش دیگری احساس می شود.بسیاری از بخش های صنعتی به علت حساسیت و اهمیت نمی توانند از هر روشی برای پاک سازی سطوح خود استفاده کنند.

همچنین برای پوشش دهی های بعدی لازم است سطح اولیه با روشی کاربردی یکدست شود. استفاده از روش سندبلاست پوشش و رنگ های بعدی را بهتر روی سطح قرار می دهد و همین باعث افزایش  مقاوت و دوام قطعات در مقابل تغییرات محیطی می شود.
 
انجام سندبلاست روی بخش های صبنعتی

1- اجرای پوشش مناسب بعد از رنگ آمیزی و سندبلاست

در صنایع بزرگی مانند صنایع نفت و پتروشیمی یکی از بخش های مهم آماده سازی سطوح و قطعات برای رنگ آمیزی می شود. از آنجا اجرای پوشش های حفاظتی روی سطح قطعات و بخش های فلزی  باید بر طبق استانداردهای خاصی اجرا شود.به همین دلیل استفاده از روش سندبلاست و ضرورت سندبلاست در این صنایع بسیار إحساس می شود.

2- اجرای سایش مناسب با استفاده از ساینده های استاندارد

 تجهیزات فولادی و مخازن موجود در صنایع نفت و پتروشیمی در اثر قرار گرفتن در کنار مواد مختلف و همچنین شرایط آب و هوایی مختلف دچار خوردگی و تغییر ظاهر می شوند. استفاده از روش پاک سازی توسط سند بلاست برای  این صنایع یک روش مفید و مقرون به صرفه می باشد.

ضرورت سندبلاست 1

اجرای سند بلاست روی  اسکله های نفتی

سند بلاست بر روی چه بخش هایی در صنعت قابل اجراست

1- سند بلاست مخازن نگهداری مواد شیمیائی

2- مخازن مخصوص نگهداری آب

3- لوله های فولادی

4- اسکلت فولادی تجهیزات

5- بخش های فولادی سکوهای نفتی که در زیر آب قرار دارد

6- سندبلاست سطوح بتنی و سیمانی در تاسیسات نفتی

ضرورت سند بلاست روی پل های فلزی

پل ها ی فلزی و بتنی  نیز در اثر تغییرات جوی و عبور و مرور ماشین ها دچار تغییر رنگ و آلودگی می شود. روش سندبلاست تاثیر زیادی در بهتر شدن کیفیت ظاهری پل ها و تجهیزات مربوط به آن ها دارد. روش های پاک سازی دیگر علاوه بر زمانبر بودن کیفیت و کارایی روش سند بلاست را ندارد. به همین خاطر استفاده از این روش بسیار مورد توجه می باشد. با توجه به جنس تجهیزات پل و نوع پاک سازی که باید انجام شود ساینده های متفاوتی در سندبلاست انتخاب و به کار برده می شود.

ضرورت سندبلاست 2

اجرای سند بلاست روی  اسکله های نفتی

اسکلت های فلزی در بسیاری از بخش های صنعت و ساختمان و حتی سازه های دکوری و تزئینی  بر اثر آلودگی هوا دچار ظاهری بد شکل و نامناسب می شود.

مهمترین مزیت استفاده و اجرای سندبلاست فلزی عبارت است از:

1- پاک سازی سازه ها و اسکلت فلزی از ذرات روغن و چربی

2- کاهش هزینه تعمیرات بعدی با مقاوم سازی اسکلت فلزی

3- صرفه جویی در وقت و زمان نسبت به روش های دیگر پاک سازی اسکلت فلزی

4- استفاده از ساینده های مناسب و سازگار با محیط زیست بر خلاف دیگر روش های پاکسازی

استانداردهایی که در سند بلاست باید رعایت شود

زنگ زدگی و  خوردگی در صنایع بر اساس  دو نوع استاندارد مورد بررسی قرار می گیرد:

1- استاندارد آمریکائی

2- استاندارد سوئدی

از آنجا که استاندارد مورد استفاده در ایران از استاندارد سوئدی تبعیت می کند، توضیح کوتاهی در مورد جزئیات این استاندارد به شما داده می شود.

درجه خوردگی به چهار سطح مختلف تقسیم می شود که با توجه به انواع  تقسیم می شود:

1- سطح A

زنگ زدگی بسیار کوچک است و با چشم غیر مسلح نمی توانید آن را مشاهده کنید.

2- سطح B

در این مرحله خوردگی  پیشرفته تر شده و سطح قطعات و فلزات شروع به پوسته پوسته شدن می کند.

3- سطح C

پیشرفت خوردگی به اندازه ای است که با چشم غیر مسلح در سطح فلز قابل رویت می باشد

4- سطح D

خوردگی  سطح فلز بسیار پیشرفته تر شده و در حال تخریب  سطح قطعات می باشد

برای پاکسازی سطوح با توجه به توضیحاتی که داده شد در استاندارد سوئدی چهار بخش اندازه گیری وجود دارد:

1- SA1

2- SA2

3- SA1/2

4- SA3

Sa1: در این سطح از سندبلاست، آثار زنگ زدگی و پوسته های خارجی که در اثر زنگ ایجاد شده اند از سطح فلزی به طور کامل زدوده می شوند

Sa2: در این درجه از سندبلاست، تمام آلودگی های سطح، آثار زنگ زدگی، پوسته ها و مواد خارجی حذف می شوند و بخش سندبلاست شده با فشار هوای فشرده پاکسازی می شود؛ در این روش، یک سطح خاکستری روی فلز مشخص می شود.

Sa2 ½: هر نوع آلودگی کاملا پاک می شود و سطح سندبلاست شده صاف و صیقلی تر می شود.

Sa3: یک سطح کاملا یکدست برای فلزاتی که خوردگی آنها بسیار زیاد می باشد به دست می آید.

ضرورت سندبلاست 3

قبل و بعد از انجام سندبلاست

مزایای سندبلاست برای سازه های فلزی

اصطلاح سندبلاست برای اسکلت و سازه فلزی به فرآیندی اطلاق می شود که در طی آن، سطح اسکلت فلزی در معرض ذرات ساینده پرفشار قرار می گیرد و در نتیجه زبری مشخصی برای آن ایجاد می شود که این عامل موجب اجرای بهتر رنگ برای سازه خواهد شد. ذرات ساینده متعددی برای سندبلاست اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرند که بهترین آن ها در حال حاضر، ماسه یا سیلیس دانه بندی شده هستند. بسته به نوع اسکلت فلزی، یکی از ساینده ها باید در سندبلاست اسکلت فلزی استفاده شود که انتخاب آن با نظر مهندسان انجام می شود.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود پیمانکاران سندبلاست از این روش برای زدودن آلودگی ها و صیقلی کردن اسکلت فلزی استفاده کنند. م

هم ترین مزیت های اجرای سندبلاست اسکلت فلزی عبارتند از:

o سندبلاست اسکلت فلزی برای سازه های فولادی که به تازگی ساخته شده اند و میزان مشخصی از ذرات روغن و چربی بر روی آن ها وجود دارند، کاربرد گسترده ای دارد.

o با اجرای سندبلاست برای یک سازه یا اسکلت فلزی، بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا می کنند؛ استفاده مجدد از ذرات سیلیس در چند مرحله می تواند خرید سیلیس اضافی را کاهش داده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

o با استفاده از روش سندبلاست، به نوعی سلامت فردی اپراتور سندبلاست تضمین می شود؛ در برخی موارد مشاهده شده است که اپراتور برای تمیزکاری اسکلت فلزی و زدودن آلودگی ها و ذرات روغن و چربی، از مواد شوینده و حلال های صنعتی قوی به صورت دستی استفاده می کند؛ حلال های شیمیایی از لحاظ ایمنی فردی، خطراتی را برای سلامتی فرد ایجاد می کنند زیرا اکثر آنها، فرار و اشتعال پذیرند؛ سندبلاست اسکلت فلزی تمام این مشکلات را حل می کند؛ به عبارت ساده تر می توان گفت، ذرات ساینده پرفشار، فرآیند حذف آلودگی های سطح را بدون نیاز به استفاده از حلال های آلی انجام می دهند.

o روش سندبلاست اسکلت فلزی در مقایسه با سایر روش های تمیزکاری و آماده سازی سطح، سریع تر انجام می شود و لذا در وقت و زمان صرفه جویی می کند.

o سندبلاست قادر است تمام ذرات خارجی و آلودگی ها را که به مرور زمان در سازه های قدیمی ایجاد شده اند را به طور کامل بر طرف نماید. این روش در احیا و رنگ آمیزی اسکلت های فلزی قدیمی، کاربرد فرآوانی دارد.

o در روش سندبلاست اسکلت فلزی، نوع ذرات ساینده می تواند به طور انتخابی استفاده شود. این نوع مزیت از لحاظ زیست محیطی ارزش زیادی خواهد داشت.