به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

استانداردهای کیفیت سندبلاست فلز به چه صورت می باشد

استاندارد کیفیت سندبلاست فلز به چه صورت می باشد

استاندارهای کیفیت سندبلاست فلز، انجام هر کار تخصصی نیاز به رعایت اصول و استانداردهایی دارد تا آن کار و حرفه در نهایت کیفیت و ارزشمندی قرار دهد.از آنجا که سندبلاست نیز یک کار تخصصی می باشد رعایت اصول فنی در آن بسیار مهم می باشد.ت

وجه به سطحی که باید کار سندبلاست روی آن انجام شود و همچنین توجه به نوع ساینده از نکات مهم روش های سندبلاست می باشد.اما چطور می توان استانداردهای سطوح فلزی را شناسائی کنید؟اولین مرحله در شناسائی استاندارهای کیفیت سندبلاست فلز شناسایی سطح فلز و ساینده ای که برای آن باید انتخاب کرد می باشد.

استاندارهای کیفیت سند بلاست فلز 1

استانداردهای متفاوت سندبلاست فلزات

1- استاندارد سندبلاست آمریکایی

این نوع استاندارد در سال 1985 ثبت گردید و به استاندارد SSPC  معروف می باشد

2- استاندارد سندبلاست سوئد

در سال 1976 این استاندارد در کشور سوئد وضع گردید و از معرفترین و پرکاربردترین استانداردهای ثبت شده در دنیا می باشدو از لحاظ کاربرد و استفاده در صنعت بیشتر از استاندارد آمریکائی مورد توجه می باشد..

استاندارد کیفیت سندبلاست فلزسوئدی به چهار درجه تقسیم بندی می شود:

1- استانداردSA1

2- استاندارد SA2

3- استاندارد SA3

4- استاندارد SA2.5

درجه سندبلاست Sa 1 Light Blast Cleaning

میزان این درجه sa متناسب با برس  و یا فرچه ی دستی است که برای لایه برداری های سطحی که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست  صورت می پذیرد . این مورد مناسب برای تمیز کردن روغن ، گریس ، خاک ، پوسته های زنگار ، زنگ زدگی های سست ، گرد و خاک سست و رنگ ها و تمام پوشش هایی به این شکل می باشد. در هر صورت این درجه از لایه برداری توانایی این را دارد که مقدار یکسانی از مواد ساینده بر روی سطوح استفاده کنیم  تا در نهایت به سطحی یکنواخت و لایه برداری شده برسیم.

درجه سندبلاست Sa 2 Thorough Blast Cleaning

در مراحل آماده سازی در سندبلاست این درجه از سندبلاست کمترین درجه را دارد. تمام روغن ها ، گریس ها ، کثیفی ها و خاک ، زنگ زدگی های کم و مواد خارجی به طور کامل برداشته می شوند و تمام زنگار ها ، زنگار های سطوح و رنگ های قدیمی نیز به طور کامل پاک می شوند ، سایه روشن و رگه های تغییر رنگ داده  که روی فلز ایجاد شده است را از بین نمی برد و مقدار کمی از زنگ زدگی روی سطح باقی می ماند

استاندارهای کیفیت سند بلاست فلز 2

تفاوت قطعات قبل و بعد از سندبلاست

درجه Sa2.5

 شاید پرکاربردترین نوع سند بلاست همین درجه بندی باشد. اط لحاظ تطبیق با استانداردهای فنی تطابق زیادی دارد،تمام آلودگی ها و زنگ زدگی های سطوح فلزی را پاک می کند تنها ممکن است رگه های کمرنگی از زنگ زدگی های قدیمی در این درجه بندی پاک نشود. به طور کلی تا 95% از سطح مورد نظر پاک می شود. از استاندارد کیفیت سندبلاست فلز در این درجه بندی برای آماده سازی سطوح فلزی صنعتی که در تعمیر و نگهداری اهمیت دارند استفاده می شود.

استاندارهای کیفیت سند بلاست فلز 3

رعایت استانداردها و افزایش کیفیت و کارایی قطعات

درجه نهایی سندبلاست  Sa 3

بالاترین استاندارد کیفیت سندبلاست فلز در لایه برداری مربوط به این درجه می باشد.تمام زنگ زدگی ها از سطح فلز پاک می شود و در آخر یک سیطح سفید یا خاکستری از فلز مشخص می شود، استفاده از این درجه بندی برای فلزاتی که در تماس با مواد شیمیائی یا در معرض آب قرار دارند و به خصوص در صنایع کشتی سازی و صنایع نفت برای اسکله ها و دکل های نفتی کاربرد زیادی دارد.

استاندارهای کیفیت سند بلاست فلز 1

پاکسازی فلزات با روش سندبلاست

استاندارد کیفیت سندبلاست فلز یا ISO 8501

این استاندارد چند اصل مهم را در برمی گیرد:

1- آماده سازی سطوح فلزی برای اجرای پوشش

2- عملیات سندبلاست و برداشتن رنگ های معیوب

3- پاک سازی آلودگی بر اساس استاندارد

استاندارد کیفیت سندبلاست فلز یا ایزو 8501

این استاندارد به شکل ویژه و خاص به حفاظت سازه های فلزی در برابر خوردگی می پردازد و به چهار قسمت تقسیم می شود:

الف) سطح 4

درجه بندی سطحی که باید سندبلاست شود و همچنین درجه بندی نوع زنگ زدگی روی فلز

ب)سطح 3

آماده سازی سطوح و بسترهای فولادی  بعد از حذف اولیه زنگ زدگی فلزات

ج) سطح 2

آماده سازی درزها و شکاف ها و نواحی خاصس از سطح که خوردگی دارند

د) سطح 1

این درجه بندی  و آماده سازی و زنگ زدگی در ارتباط با واتر جت با فشار بالا می باشد

این استاندارد به موارد دیگری نیز می پردازد:

1- درجه بندی زنگ زدگی سطوح فلزی بدون پوشش

2- درجه بندی آماده سازی سطوح فولادی

این درجه بندی بر اساس خوردگی به بخش های زیر تقسیم می شود:

درجه A: که مقدار زنگ زدگی جزئی می باشد و سطح کمی از زنگ روی فلز را می پوشاند.

درجه B: در اینحالت زنگ زدگی روی سطح فولاد آغاز می شود و اکسیدهای فلز به صورت پوسته  پوسته روی آن ظاهر می شوند.

درجه C: در این درجه از زنگ زدگی اکسید های فلزی بوجود آمده از سطح فولاد جدا شده و خوردگی روی سطح خود را  بصورت حفره هایی ریز نشان می دهد که به راحتی و با  چشم دیدن می باشد.

درجه D: سطح فلزات کاملا دچار خوردگی های عمیق شده است.و نیازمند اینست که پوشش کاملا مناسبی برای جلوگیری از خرابی کامل دستگاه استفاده شود.

استاندارد کیفیت سندبلاست فلز پس از پایان کار  توسط  بازرسی فنی مورد بررسی قرار می گیرد تا سطح و اندازه زبری سطوح سند بلاست شده چک شود و برای مراحل پوشش دهی و رنگ زدن آماده شود. زبری سطح در سطح فلزات با توجه به نوع خوردگی و نیاز به یکدست سازی برای پوشش بعدی متفاوت خواهد بود.

بخشی از استانداردهایی که در سند بلاست به کار می رود  استاندارد های مربوط به نکات ایمنی و تخصصی  زمان انجام کار می باشد.انجام صحیح و مناسب روش های سندبلاست هم در کیفیت کار و هم در امنیت شغلی اپراتور تاثیر گذار می باشد. شناخت درست و صحیح از سطح فلزی که باید مورد سندبلاست قرار بگیرد.

انتخاب نوع ساینده تاثیر گذار و کاربردی برای انجام کار و بهرمند بودن از نیروی متخصص جزو استانداردهای خاصی است که باید در هنگام انجام کار به آنها توجه شود تا نتیجه کار با کیفیت و ارزشمند باشد.