به سندبلاست رنگ آمیزی سندبلاست مخازن سندبلاست اسکلت ساختمان سندبلاست سوله سندبلاست پروفیل سندبلاست پل هوایی سندبلاست صنعتی دستگاه خوش آمدید

مشخصات سطح سند بلاست شده شامل چه مواردی می باشد

مشخصات سطح سند بلاست شده شامل چه مواردی می باشد(خدمات سندبلاست ويژه ٠٩٣٧٧٨٦٠١٢٧)

 مشخصات سطح سند بلاست شدهتلفن خدمات سندبلاست 02633510239 ، مهمترین بخش از انجام کار سندبلاست شناسایی سطحی است که روش سندبلاست باید روی آن انجام شود. دلیل اهمیت شناخت مشخصات سطح سند بلاست شده این موضوع اینست که ما نمی توانیم هر سطحی را با یک روش یکسان سند بلاست کنیم. خصوصیات فیزیکی و تفاوت های هر سطح ساینده خاص خود را برای سندبلاست نیاز دارد. استانداردهای که برای سند بلاست هر سطح در نظر گرفته می شود متفاوت است.

به طور کلی دو استاندارد معتبر در سراسر دنیا برای انجام روش های سندبلاست وجود دارد:

1- استاندارد آمریکائی

2- استاندارد سوئدی

مشخصات سطح سند بلاست شده و میزان و درجه بندی زنگ زدگی در فلزات به چهار دستهA,B,C,D تقسیم می شود:

الف) زنگ زدگی درجه A:

سطح فلز  به طور کامل با پوشش های مناسب پوشش دهی شده است و زنگ زدگی در مقیاس بسیار کوچک بوجود آمده است و با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست.

ب) زنگ زدگی درجه B:

در این نوع زنگ زدگی ،   اکسید شدن فلز در سطوح فولادی در حال آغاز  است به صورتی که روی  سطح به شکل پوسته پوسته  زنگ زدگی را خواهید دید.

ج) زنگ زدگی درجه C:

در این سطح از زنگ زدگی، میزان زنگ زدگی  روی سطح فولادی به اندازه ای  است که می توان آثار آن را به راحتی  مشاهده کرد.

د) زنگ زدگی درجه D:

اکسید شدن سطح فلز پیشرفته کرده و روی سطح حفره های زیادی به وجود آمده است.

برای آماده سازی سطوح متفاوت بر اساس نوع زنگ زدگی نیز چهار تقسیم بندی متفاوت در شناسایی مشخصات سطح سند بلاست شده وجود دارد که بر اساس این تقسیم بندی ساینده مناسب هر سطح انتخاب می شود.

چهار تقسیم بندی متفاوت برای آماده سازی سطوح متفاوت بر اساس نوع زنگ زدگی:

1- Sa1

پاک سازی سطوح در این روش بر اساس پا کسازی زنگ زدگی و پوسته های ایجاد شده می باشد.سطح فولاد در این نوع پاکسازی برق و صیقلی نمی شود

2- Sa2

تمام آلودگی ها و آثار اکسید و زنگ زدگی از سطح خارجی فلز حذف می شود و محل موررد نظر با هوای فشرده پاکسازی می شود. در این حالت یک سطح خاکستری از سطح فلز پاکسازی شده دیده می شود

3- Sa2 ½

این روش پاکسازی پیشرفته تر بوده و تمام خوردگی و آلودگی سطحی با استفاده از فشار خلاء پاک می شود.

4- Sa3

در این قسمت تمام آلودگی های زنگ و مواد خارجی از روی سطح فلزی پاک می شوند و در نهایت، سطح با استفاده از خلاً تمیز می شود. و سطحی صاف و صیقلی تر از فلز مشاهده خواهید کرد

مشخصات سطح سند بلاست شده 5

سند بلاست سطوح و قطعات مختلف

اهمیت انتخاب ساینده بر طبق مشخصات سطح سند بلاست شده

ساینده ها موادی هستند که در سندبلاست و صیقل دادن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد و اندازه های آنها بر اساس نوع کاربردشان متفاوت می باشد. بر اساس  نوع بافت و درجه بندی به سه بخش تقسیم می شوند:

الف) ساینده با سختی بالا

ب) ساینده با سختی متوسط

ج) ساینده با سختی پایین

هر کدام از این درجه بندی ها در ساینده ها تاثیر متفاوتی بر روی سطح می گذارد که با شناخت مشخصات سطح سند بلاست شده.همچنین ابعاد متفاوت ساینده ها با توجه به ضخامت سطح های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ساینده های مورد استفاده در عملیات سند بلاست بر اساس سطح مورد استفاده شامل موارد زیر می باشد:

1- کاربید سیلیکون

 این نوع ساینده برای اجرای سندبلاست سطوحی استفاده می شود که از جنس فلزات غیرآهنی ساخته شده اند.

2- اکسید آلومینیوم

اکسید آلومینیوم یا آلومینا ذرات آلومینا دارای خاصیت سمباده ای هستند و برای سطوح ساخته شده از آلیاژهای آهنی و چوب به کار می روند.

3- الماس:

الماس ساینده ای گران قیمت است و به دلیل سختی بالا می تواند در سندبلاست سرامیک ها استفاده شود اما به کارگیری الماس، هزینه زیادی دارد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

4- نیترید بور

5- گارنت

گارنت برای سندبلاست سطوح چوبی مناسب هستند.

6- آلیاژ زیرکونیا

این نوع ساینده برای زدودن آلودگی از سطوح ساخته شده از فولادهای کربن دار و فولاد ضد زنگ بسیار مناسب هستند.

7- شیشه

گرانول های شیشه ای، نوعی از مواد ساینده هستند که بافت و زبری مشخصی بر روی سطح ایجاد می کنند؛ البته استفاده از شیشه به عنوان ساینده، خیلی کاربردی نیست

8- سیلیکا

این نوع ذرات ساینده، بیشتر به عنوان پایان کار  عملیات سندبلاست به کار می رونداستفاده از  این ذرات ساینده نیز معمول نیست.

مشخصات سطح سند بلاست شده 3

انواع ذرات ساینده

روش های مختلف سندبلاست  و تاثیر مشخصات سطح سند بلاست شده

سه روش اصلی برای سندبلاست سطوح استفاده می شود:

1- ایربلاست

همانطور که از اسم این روش مشخص است ، نیروی اصلی برای پاکسازی سطح هوای فشرده می باشد. بیشتر دستگاههای آن سیار هستند و روش سندبلاست شیشه جزو این گروه می باشد که جزو بخش های هنری سندبلاست به حساب می آید

2- واتر بلاست

گاهی اوقات قطعات و تجهیزات بسیار حساس هستند و استفاده از روش های سندبلاست با شن و ماسه ممکن است به سطح آنها آسیب برساند. برای قطعاتی که حساسیت بالایی دارند از روش پاشش شن و ماسه به همراه آب استفاده می شود.از نکات مثبت استفاده از این روش شست وشوی غبار و گرد و خاک ایجاد شده در جریان اجرای سند بلاست می باشد.

3- شات بلاست

در روش شات بلاست از ساچمه های فولادی به همراه هوای فشرده برای پاکسازی سطوح استفاده می شود. تفاوت این روش با روش های دیگر در نوع سطحی که برای آن استفاده می شود می باشد.بسیاری از قطعات در هنگام تولید و ریخته گری ناهمواری هایی در سطح خود دارند که با روش های معمول و سنتی نمی توان از آنها سطحی یکدست و صاف به وجود آورد.بهترین روش برای پاکسازی این سطوح استفاده از روش شات بلاست یا پاکسازی با استفاده از ساچمه های فولادی می باشد. همچنین می توان از این روش در زنگ زدایی و پوسته زدایی و تنش زدایی قطعات نیز استفاده کرد.    

نکته: شناسایی مشخصات سطح سند بلاست شده و سطح قطعات از نکات مهم در تمام روش های سند بلاست می باشد.در کنار شناخت انواع سطوح باید ساینده و روش مناسب کار نیز شناسایی شود. اما از همه موارد مهمتر اینست که اپراتوری که قرار است این پروزه را اجرا کند تمام موارد در اختیار را به درستی استفاده کند . بهترین نتیجه را هنگامی به دست خواهید آورد که از تجربیات  شرکت های سندبلاست کار استفاده کنید و قبل از انجام هر کار با مشاورین آگاه در این زمینه صحبت کنید. کار تخصصی را به دست متخصص آن بسپارید.